W związku z zaobserwowanym wzrostem pożarów stert, stogów, lasów oraz budynków inwentarskich Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sieradzu prowadzi akcję informacyjną dotyczącą prawidłowego usytuowania stert i stogów.
Celem akcji jest ograniczenie skutków oraz ilości pożarów stert.
W przypadku podpaleń będzie trudno ograniczyć ilość, ale skutki i koszty prowadzonych akcji ratowniczych można ograniczyć poprzez właściwe przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych przez samych rolników.
Dobrze usytuowana sterta słomy w znaczny sposób zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się pożaru na inne obiekty oraz uprawy rolne.
Okres letni jest to czas wzmożonych prac polowych. Co roku notuje się wówczas wzrost liczby pożarów w gospodarstwach rolnych. Głównymi powodami tych zdarzeń są zachowania niebezpieczne ludzi, głównie używanie ognia otwartego (palenie tytoniu) oraz brak przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa pożarowego podczas zbioru, transportu i składowania płodów rolnych.
Niebezpieczeństwo pożarowe wynikające ze składowania materiałów palnych w postaci stert słomy bez zachowania wymaganych przepisami prawa odległości od sąsiednich obiektów dotyczy głównie łatwości swobodnego rozprzestrzeniania się pożaru i możliwości zajęcia swym zasięgiem terenu i obiektów zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie. Powstałe zadymienie, otwarty ogień i promieniowanie cieplne ograniczają lub wręcz uniemożliwiają ewakuację osób znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu powstałego pożaru.
Zasady usytuowania określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r., nr 109, poz. 719) w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
Zachęcamy do zapoznania się z wytycznymi dotyczącymi lokalizowania stert i stogów oraz do stosowania się do zaleceń zawodowców z Państwowej Straży Pożarnej.