Oszust dzwoni po domach i podszywa się pod ZUS.
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały, że osoby podszywające się pod pracowników ZUS proponują spotkanie w sprawie dziedziczenia składek z subkonta i OFE.
Choć nie mamy sygnału, by w województwie łódzkim zdarzyła się taka sytuacja, to ostrzegamy, bo na terenie woj. kujawsko-pomorskiego pojawił się nowy sposób na oszustwa.
Do klientów Zakładu telefonują osoby podszywające się pod pracowników ZUS. Proponują oni zorganizowanie spotkania w sprawie dziedziczenia składek z subkonta i OFE. ZUS ostrzega: nie dzwonimy i nie odwiedzamy klientów w domach, tym bardziej w sprawie dziedziczenia składek emerytalnych. Wszyscy zainteresowani sprawami z zakresu ubezpieczeń społecznych, w tym zasadami dziedziczenia składek, mogą korzystać z bezpłatnych porad Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, bezpośrednio na salach obsługi, bądź za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem: (22) 560 16 00.
Pamiętajmy, że ZUS sprawy z klientami załatwia listownie lub w placówkach Zakładu, a także poprzez uwierzytelniony profil na Platformie Usług Elektronicznych. Osobiste odwiedzenie klientów przez pracowników ZUS w ich domach jest wyjątkowo rzadkie. Dotyczy sytuacji, gdy przeprowadzana jest kontrola wykorzystania zwolnień lekarskich lub kontroli płatnika składek, którego siedziba firmy jest jednocześnie miejscem jego zamieszkania.
To nie pierwszy w tym roku przypadek próby oszustwa „na pracownika ZUS”. W związku tymi przypadkami Zakład Ubezpieczeń Społecznych prosi o daleko idącą ostrożność przy odpowiadaniu na zaproszenia tego typu spotkań. Podawane podczas takich spotkań dane osobowe mogą zostać wykorzystane na niekorzyść klientów ZUS.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości, co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod nr tel. 22 560 16 00.
Monika Kiełczyńska
Regionalny rzecznik prasowy ZUS
woj. łódzkiego